Jag tycker nästan lite synd om The Darkness som fått utstå gliringar och halvspydiga kommentarer från andra band under festivalen. En bokning som det buats åt från flera håll och de flesta som samlats framför Monster stage verkar nyfiket skeptiska. Men de gör sitt absolut bästa enligt mig som aldrig sett dem tidigare eller lyssnat speciellt mycket på deras musik. Debutalbumet ”Permission to Land” från 2003 blev en monstersuccé som sålde fyra miljoner ex och flera låtar från den hamnade på Storbritanniens top-tio singellista. Jag betraktade då deras 1970-talsinfluerade glamrock som en kul grej och var övertygad om att de var ett one-hit wonderband vars lyckokast aldrig skulle upprepas. Men ”One Way Ticket to Hell…and Back”, 2005, sålde platina och Justin Hawkins tonsäkra falsettsång blev synonymt med modern brittisk glam. Sedan tog framgångssagan slut och ett par medlemsbyten i kombination med Hawkins drogproblem resulterade i att bandet upplöstes. Jag känner ingen som jublat över deras återförening i år. Jag känner ingen som ens reagerat med mer än en axelryckning så det är mot den bakgrunden jag försöker bedöma deras framträdande. De sliter som djur för att väcka den församlade folkskaran. Justin Hawkins ser rätt tuff ut där han skuttar, struttar, dansar och hoppar omkring och brorsan Dan Hawkins, gitarr, gör tillsammans med bassisten Frankie Poullain en riktigt shysst insats. Jag förvånas lite över hur starka instrumentalister de är live och hur fantastisk Justin Hawkins röst låter men det får snarast hänföras till min okunskap. The Darkness är underhållande och svängiga. Det är lättlyssnat och tilltalar de många på flera plan. Damerna i blommiga tunikor som kan refrängerna dansar en stund till ”I Believe in a Thing Called Love” och ”Get Your Hands off my Woman” men de flesta verkar lyssna lite förstrött. Personligen är jag barnsligt förtjust i pyro, rök, grejer som exploderar och andra påhitt som kan krydda en scenshow så jag gillar förstås deras konfettikanoner men det är nog inte meningen att det ska utgöra spelningens mest bestående intryck. Tyvärr blev det så och jag önskar att The Darkness i fortsättningen får spela för publik som uppskattar dem efter förtjänst.
- augusti 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- januari 2024
- december 2023
- oktober 2023
- augusti 2023
- juni 2023
- april 2023
- mars 2023
- juli 2022
- juni 2022
- mars 2022
- februari 2022
- juli 2021
- juni 2021
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- oktober 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- november 2016
- oktober 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010